söndag 24 september 2017

Klassikern avklarad!

Nu är min första svenska klassiker avklarad. Efter tre mil på Lidingö gick målrakan i ett lyckorus. Tiden 3.30 nånting var väl inte supersnabbt men målet var att säkert ta mig runt för att klara klassikern.

Förberedelserna har inte varit de bästa. Efter nästan 10 år i Lycksele flyttar vi söderut till Tierp för nytt jobb och förhoppningsvis bättre skolsituation för våra barn. Givetvis blev flytten precis under Lidingöloppshelgen. Så mitt i flyttkaos och en lättare förkylning veckan innan var jag nära att ge upp Lidingöloppet. Tack Hulda för att du peppade mig att slutföra detta projekt.

Min klassikerresa har ju handlat om att göra detta mitt i livet med alla vardagens små och stora bekymmer. Det har nog varit min stora utmaning snarare än den fysiska prestationen, även om jag är stolt över den också.

Det som har slagit mig under resan är charmen i att göra dessa lopp tillsammans med tiotusentals andra som alla gör sin personliga resa med vitt skilda förutsättningar. Mer än över min egen prestation är jag djupt imponerad av er som når målet trots skavsår, kramp krascher och sämre fysiska förutsättningar.
Ni är alla hjältar!

Jag har under året följt Stephan Wilson på SVT som också avslutade sin klassiker på Lidingö. Han har varit en stor inspiration. Jag kan bara gratulera till att han sprang snabbare än jag. Hatten av!

Blir det fler klassiker? Kanske, men inte direkt. Har kanske tänkt åka Vasaloppet och cykla Vättern. Jag planerar också att delta i andra motionslopp framför allt på cykel. De stora klassikerloppen har ju sin charm men också sina baksidor. Kostnaden är en men också all logistik och trängsel som i bland stjäl fokus från upplevelsen.

Nu blickar jag frammåt mot nya äventyr både i motionsspåren och i livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar